صفحه اصلی تماس با ما

کاهش وزن با مصرف لبنیات

شیر و لبنیات


درست است که شیر و پنیر در برنامه غذایی سهم قابل توجهی از چربی و کالری را به خود اختصاص می‌دهند، ولی با این حال مطالعات پژوهشی نشان می‌دهد افرادی که برنامه غذایی غنی از کلسیم دارند، در کاهش وزن موفق ترند.


همه شماکلسیمرا به عنوان یک ماده معدنی مهم در حفظ تراکم استخوان‌ها می‌شناسید. کلسیم در مواد لبنی به میزان خوبی وجود دارد و تا به حال توصیه‌های زیادی برای مصرف لبنیات برای پیشگیری از بیماریپوکی استخوانشنیده‌اید؛ اما شاید از نقش موثر لبنیات در کاهش وزن بی‌اطلاع بوده‌اید.

 

یکی از گروه‌های مهم غذایی که باید روزانه مصرف کنیم، لبنیات است. لبنیات منبع خوبی ازپروتئینو همچنینرویو برخیویتامین‌های گروه Bاست و منبع اصلی کلسیم برای ساخت و نگهداری استخوان‌هایی قوی و محکم به شمار می‌آید.

 

امروزه دانشمندان ثابت کرده‌اند لبنیات نه ‌تنها از ابتلا به پوکی استخوان پیشگیری می‌کند و در برقراری سلامت عمومی بدن موثر است، بلکه نقش موثری در تجزیه چربی‌های بدن و کاهش وزن دارد.

 

در تحقیقاتى که بر روى افراد چاق انجام گرفته، ثابت شده است کسانى که در برنامه غذایى روزانه شان از مقادیر فراوان لبنیات استفاده کرده اند، کاهش وزن بیشترى را نسبت به افرادى که همان میزان کالرى را دریافت کرده اند، ولى لبنیات کمترى در برنامه غذایى داشته اند، تجربه کرده اند.

 

در یک مطالعه که بر روى دو گروه از افراد چاق انجام شد نتایج به شرح زیر بود:

گروه اول:رژیم غذایى براى کاهش وزن که حاوى لبنیات فراوان بود، در طی 12 هفته حدود 10 کیلوگرم وزن کم کردند.

گروه دوم:رژیم غذایى براى کاهش وزن که بدون محصولات لبنى بود، در طی 12 هفته حدود 8 کیلوگرم وزن کم کردند.

توضیح اینکه میزان کالرى دریافتی در این دو گروه مساوى بود.

بر اساس این مطالعه توصیه شده است براى کم کردن وزن و داشتن وزن ایده آل بایستى یخچال را پر از شیر و پنیر و ماست کنیم ، زیرا کلسیم عامل مهمى در کنترل و تنظیم کالرى دریافتى بوده و باعث تسریع در از بین رفتن چربى و کاهش وزن مى شود که البته این کاهش در توده هاى چربى، بیشتر در ناحیه تنه بوده است.

 

همچنین محققان دریافته‌اند کودکانی که به طور مرتب شیر می‌نوشند، نسبت به کودکانی که کمتر شیر می‌نوشند، کمتر دچار اضافه وزن و چاقی می‌شوند. به همین دلیل خانواده‌هایی که همواره در برنامه غذایی روزانه‌شان، محصولات لبنی مانند شیر و ماست و... را به طور مرتب مصرف می‌کنند، معمولا از تناسب اندام خوبی برخوردارند.

 

محققان در ابتدا تصور می‌کردند که فقط کلسیم موجود در مواد لبنی باعث کاهش وزن می‌شود؛ اما با وجود آن‌که کلسیم با تجزیه چربی بدن در سلول‌های چربی به کاهش وزن کمک می‌کند، محققان دریافتند که دیگر ترکیبات محصولات لبنی مانند پروتئین موجود در آب پنیر، لینولئیک اسید گونژوگه و برخی آمینواسیدهای دیگر موجود در لبنیات نیز در کاهش وزن نقش موثر ایفا می‌کنند.

 

مصرف کلسیم به تنهایى و به شکلمکمل، نسبت به مصرف لبنیات، اثر کمترى در کاهش وزن دارد و این به علت وجود مواد دیگرى در لبنیات مثل منگنز وفسفراست که احتمالا روند تجزیه سلول هاى چربى را تسریع مى کنند و همچنین پروتئین موجود در محصولات لبنى سبب حفظ عضلات شده و از ضعف عضلانى پیشگیرى مى نماید.

کلسیم صرفا از طریق مصرف لبنیات باعث تسریع در کاهش وزن مى شود و مصرف بى رویه قرص کلسیم نه تنها نتیجه مطلوبى ندارد، بلکه ممکن است سبب ایجاد عوارض خطرناکى چونسنگ هاى صفراوى،سنگ هاى کلیوىومشکلات قلبىعروقى گردد.

محصول لبنی مناسب برای لاغر شدن

اگر می‌خواهید برای کاهش وزن، لبنیات مصرف کنید، باید در انتخاب نوع آنها دقت کنید، زیرا چربی موجود در لبنیات می‌تواند همه نقشه‌های شما را برای لاغر شدن نقش بر آب کند.

شیر و ماست کم‌چرب برای این منظور مناسب هستند.

پنیرها غالبا از چربی بیشتری برخوردارند، اما حذف پنیر از برنامه غذایی هم خوب نیست. مصرف پنیرهای سفت مانند پنیر چدار مناسب است. پنیر فتا و پنیر بز نیز نسبتا چربی کمتری دارند.

در هر حال می‌توانید روزانه به اندازه یک قوطی کبریت پنیر را بدون نگرانی بخورید و نیز حداقل یک لیوان شیر کم‌چرب و یک کاسه ماست کم‌چرب در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید و منتظر نتایج آن برای کاهش وزن در درازمدت باشید.

فرآوری : نیره ولدخانی

بخش تغذیه و سلامت تبیان


منابع :

جام جم - دکتر شیرین فرجی گودرزی

سایت دکتر رضا آمری نیا

 

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت مشورت کنید،اینجارا کلیک کنید.

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید،اینجارا کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن بهداشت و سلامت سایت،اینجارا کلیک کنید.

 

مطالب مرتبط :

مطالبی کامل در مورد ارزش غذایی انواع مواد لبنی

مطالبی کامل در مورد چاقی و روش های کاهش وزن

توجه : در صورت ناقص بودن مطلب لطفا به لینک منبع مراجعه بفرمایید.
 برچسب ها : 
 منبع : Tebyan.net   لینک منبع : کاهش وزن با مصرف لبنیات
مطالب مرتبط  با کاهش وزن با مصرف لبنیات
موضوعات
کامپیوتر و اینترنت کامپیوتر و اینترنت
مذهبی مذهبی
تغذیه تغذیه
سلامت سلامت
خانواده خانواده
اسرار خانه داری اسرار خانه داری
علمی علمی
گوناگون گوناگون
مطالب تصادفی
میمون بازیگوش
پروفسور فاطمی
این جوان در برزخ است!
5علم مخصوص به خدا
امام هادی (علیه السلام) و زنان پاکدامن
هان ای زمینیان، با علی چه کردند؟
عشق در نگاه دوم
نظر آهاری ، گوهری در ادبیات کودک
سرگذشت ارواح در برزخ 9
قهوه می تواند مانع ديابت شود
دایناسور کاغذی (کاردستی)
برای توصیف درد به پزشکتان بگویید...
معرفي و ارائه‌ي كتاب اقبال الاعمال
پانزده دقیقه خنده
امام باقر علیه السلام در اینترنت
گوگل کروم برای تازه کارها
چگونه نماز ضایع می شود؟
لپ‌تاپ‌های سال 2018
روح تشنه كودك
مقیاسی هوشمندانه!
خرید آسان با اپلیکیشن خرید 360
در به روي مشتاقان گشوده
حمزه؛ سید الشهدای غیر معصومین!
تنها شرط قرآن برای قبولی دعا! - شناختنامه قرآن 44
آب‌ معدنی های گازدار و طعم دار آمده اند
آمار وب سایت
تاریخروزبازدیدکننده
1393/1/29
جمعه 366
1393/1/28
پنجشنبه 1254
1393/1/27
چهارشنبه 1507
1393/1/26
سه شنبه 1703
1393/1/25
دوشنبه 2009
1393/1/24
یکشنبه 2267
1393/1/23
شنبه 1922
تعداد کاربران آنلاین : 3
تمامي مطالب بصورت خودکار و توسط نرم افزار جستجوگر ، گردآوری شده و AdSearch.ir در مورد محتوای مطالب مسئول نمی باشد.